De kik azok a Bandwagonerek?

A Bandwagon szót eredetileg a felvonulásokon elöl haladó, úgynevezett "felvezető" zenekari kocsira használták. Az angolszász szlengben már régóta két féle másodlagos jelentéssel is bír:

"Get on the bandwagon" = Sikeres ügyet támogat. (De csak amig sikeres.)
Jump on the bandwagon = Jól helyezkedik. (Mindig a győztes oldalára áll.)
 A huszadik század utolsó évtizedében alakult ki belőle a "Bandwagoner" kifejezés Europában, amelyet olyan futball szurkolókra használtak, akik az adott korszak legsikeresebb csapatának kezdtek el szurkolni, majd amikor a siker korszaka véget ért, átváltottak egy másik siker csapatra. Nálunk Magyarországon a "Bandwagoner" megfelelője a "Divatszurkoló" kifejezés lett.
Uzsújev pro radikális és Buzsujev kontra liberálsz változata következik bandvagone témában

bandwagon_logo.png

Úzsújev : A Bandwagoner definiállása

Az, hogy mely csapatok szurkolóit nevezik leg gyakrabban "Divatszurkolónak" az országonként változó. Persze vannak olyanok akiket globálisan a teljes Európai régióban annak tartanak. Ezek leginkább az olaj és egyéb forrásokból hirtelen "kőgazdagá" váló üzletemberek àlltal, addig csak a "futottak még" kategóriába tartozó futball klubbokat fillérekért megvásárló, aztán anyagilag alaposan felpumpáló és ezáltal gyors sikereket elérő futball klubok szurkolóit. Ilyen un."globálisan divat" kluboknak számítanak például a Chelsea, a Manchester City vagy a Paris St.Germain. De mint említettem a korszakosan éppen toppon lévő egyébként patinás múltal rendelkező csapatokhoz csapódó fiatal generációhoz tartozókat is gyakran illetik ezzel a kifejezéssel. Az ezred forduló óta elmúlt 15 évben a "Galaktikus" Real Madrid, a "Fergusson" korszakban trófeákat halmozó Manchester United, a nyolc év alatt 4 BL-t nyerő Barcelona vagy az elmúlt években sokadik "aranykorát" élő Bayern München tábora duzzadt fel rengeteg tizenéves és huszas évei elején járó, az X-generációhoz tartozó fiatalokkal, akik a rajongásuk "tárgyát" ezen "trendinek" számító csapatok közül választották ki.
Tehát az Europai labdarúgásban egyszerűen levezethető és meghatározható, hogy kábé kiket nevezünk "Bandwagonereknek", de ha mindezt az Ameikai NFL csapatok, másföldrészen élő szurkolóira akarjuk levetíteni akkor már sokkal bonyolultabb a helyzet. Ahhoz ismerni kell azt is, hogyan vált hirtelen ennyire népszerűvé ez a sportág Europában.


636097434712420684-usp-ncaa-football-unlv-at-central-michigan-85290592.jpg

Europa az Amerikai focit szerető, de nem az amerikai földrészen élő rajongók "legfiatalabb" tagja. Ázsia és Ausztrália már a nyolcvanas évek második felétől az NFL második legnagyobb piacának számít. Nálunk viszont tulajdonképpen csak az elmúlt 15 év alatt érte el az Europában élő NFL rajongok száma azt a határt ami felett az Amerikai foci kilépett az addig csak "réteg sportág" kategóriába tartozók közűl. Ez a hirtelen bekövetkezett népszerűségi hullám két dologra vezethető vissza leginkább. Az első az ezredforduló óta az egységes Europai Unióban robbanás szerűen megsokszorozódott sport csatornák létrejöttének köszönhető, melyek közül a gazdagabb Nyugat Európai álamokban lévők, szívesen vették fel az amúgy kisebb nézettségű éjszakai program sávjukba az Észak-Amerikai időzónában délután kezdődő "élőben" közvetíthető NFL mérkőzéseket, melyekhez ráadásul (az Ö szintjükön) megfizethető árú program csomagok keretében juthattak hozzá. A másik ok az első egyenes következménye: Az NFL vezetősége amelynek már régóta hiába fájt a foga és hiába ölte milliárdjait reklámra, ebben a régióban nem sikerült úgy az áttörés mint más kontinenseken. Tehát régóta szemeztek a bevételi szempontból kiaknázatlan, de hihetetlenül "fizetőképes" Európai terjeszkedésre, felismerve a hirtelen jött és szinte a semmiből az ölükbe hulló népszerűség növekedést, újabb lökést adtak az addig sem kevés pénzből működtett reklám kampányuknak . Többek között olyan szintű engedményeket adtak az NFL meccsek árából, amelyeket már a szegényebb Kelet Európai államok sport csatornái is megtudtak vásárolni (köztük a Magyar Sport1 tv is) ezzel újabb százmilliós régiót nyitva meg az NFL számára.

letoltes.jpg

És itt vissza is értünk az eredeti "Bandwagoneres" témához...Tapasztalatom szerint ugyanis, 90%-ban az szokott a kedvenc csapattá válni, amelyik Super Bowl döntőt játszik az első évadban, amikor az illető rákattant az NFL nézésére... Ami speciel abszolut érthető, mert nagyon sokaknak eleve egy Super Bowl döntő az első NFL-es élménye. Ezt a tézist támasztja alá az is, hogy évekig nem is volt olyan ismerősöm, aki a Seattle Seahawksért rajongott volna, aztán
2014-től amikor felmosták a pályát a Denver Broncossal a Super Bowl döntőben, hirtelen megugrott a számuk, de igy volt ez az előző években is, attól függően, hogy melyik évben kapcsolódtak be az NFL nézésébe, az adott év két döntős csapata közül választottak kedvencet, álltalában a nyertest. Hogy őket lehet-e divat szurkolónak nevezni, az akkor dől el amikor a rákövetkező sikertelenebb években is kitartanak-e a csapat mellett. Aki igen az rajongóvá válik, aki viszont hirtelen ráeszmél, hogy választott csapata, alig ha fog a közel jövőben a rájátszásba jutni és inkább egy sikeresebb periódusban lévőre vált, arra egyértelműen igaz a "Bandwagoner" kifejezés...

pats441-12733.jpg

De mi van ha az adott csapat amelyiknek az adott évben szurkolni kezdtél, minden évben úgyan olyan sikeres marad? Hogy van-e ilyen? Leírok ide pár adatot:  A kétezres évek közepétől közvetítenek teljes idényeket az NFL-ből,  2000-től 2015-ig bezárólag a New England Patriots minden évben bejutott az NFL rájátszásába, hatszor játszott Super Bowl döntőt és abból négyszer meg is nyerte. Na most a kérdésem az lenne szerintetek melyik az az egyetlen NFL klub a 32 közül, amelyik a Magyarországi NFL rajongók cirka 70%-nak lett egycsapásra a kedvence a kétezres és kétezer tizes években? 
Jó ez csak költői kérdés volt... igen ez véletlenül, a mindig nyerő, New England Patriots...Érdekes módon az NFL-t megkedvelő Magyarok nagyésze, a "mindent ütő" siker csapatnak kezdett el szurkolni, pedig további 31 választásuk lett volna, mert lehet más aspektus szerint is csapatot választani, nem rögtön a sikeres mögé felsorakozni, mert az a legkönnyebb. Vagy ha igen akkor azt is vállalnom kell, hogy támadásoknak leszek kitéve, mert felültem az ezerrel száguldó Bandwagonra. Nekem legalábbis ez a véleményem... És ha most valaki ebből azt szürte le, hogy véleményem szeint minden Patriots szurkoló automatikusan divat szurkoló is, az téved. Viszont az, hogy kik nem azok, (lesznek ilyenek sokan) az majd csak akkor derül ki, amikor a mostani sikerkorszak elmúlik és egymás után sorozatosan jönnek, a rájátszás nélküli sikertelen évek...

Buzsujev: A pozitiv behatás, még nem "Bandwagonerizmus"

Kicsit messziről kezdem a válaszom…
Az hogy egy Magyar ember mi szerint lesz egy adott Magyar csapat szurkolója az nagyjában-egészében könnyen behatárolható szinte adja magát. Az esetek 70%-ban a születésihely vagy lakhely szerint, ami teljesen érthető, hisz egy vidéki nagy városban vagy annak vonzás körzetében született és ott felnőtt fiatal az esetek döntő hányadában a helyi csapat szurkolójává válik. A Budapesti csapatok szurkolóinál már nem ennyire egyértelmű a helyzet, hisz nincs mindegyik kerületnek futball csapata igy itt sokkal inkább az apáktól, idősebb családtagoktól örököljük szinte születésünk pillanatától az adott csapat iránti rajongást. Persze mindkét esetben vannak kivételek, mert simán lehet valaki pestről is mondjuk Diosgyőr szurkoló, vagy Pécsiként is rajonghat mondjuk az MTK VM-ért, esetleg Kispesten is születhet valaki Vasas szurkolónak, de lássuk be ez sokkal ritkább mint a "lakhelyszerinti vagy örökölt" rajongás. Tehát egy Magyar csapat iránti rajongás kialakulása elég nyilvánvaló, nem is ezzel foglalkozunk a továbbiakban.

14874200562098777_800x600.jpg


Hanem arról, hogy miért nem értek egyet Uzsujevnek a "Divatszurkoló" kifejezés definiálásával
A különböző sportágak hazai rajongói a Magyar csapatuk mellé gyakran választanak egy másik bajnokságban szereplő csapatot, valljuk be szinte mindenkinek van ilyen. Sőt én ismerek olyanokat, akik egyáltalán nem kedvelik a Magyar focit és eleve gyerekkoruktól egy külföldi csapat szurkolói. De akkor vizsgáljuk meg, mi szerint választunk magunknak nem a hazai bajnokságban szereplő, külföldi csapatot, már csak azét is, hogy megcáfoljuk Uzsujev posztjának legérthetetlenebb állítását, -amely szerintem teljesen nonszensz- mert hogy ha elfogadjuk igazságnak a "Bendwagonereknél" leírt tételt, hogy idézem: "divat szurkolónak számítanak a korszakosan éppen toppon lévő csapatokhoz /Patriots, Barca, Real, Bayern, Man.United/ csapódókat." akkor ebből következik, hogy mindenki divat szurkolóként kezdi, mert mindenki valamilyen pozitív behatásra választja ki a kedvencét többnyire egész fiatalon. Hisz mindenki egy sikeres periódusában kedveli meg az adott klub csapatot. Lehet az egy emlékezetes BL döntő, egy sikeres idény produkálása, vagy egy világbajnokságon látott sztár játékos iránti szimpátia, akinek a sikeres klub csapatát választja magának kedvencnek... de mindenképpen egy pozitív behatás kell, vagy egy kiugró siker, amivel felkelti az érdeklődését annak a fiatal embernek. Ezért én nem tartom szerencsésnek, hogy őket is divat szurkolónak minősítsük, mert akkor amikor megkedvelnek egy csapatot valamilyen siker hatására, akkor még nem válnak automatikusan Bandwagonerré, hisz ti is és én is és mindenki valamilyen sikeres periódusában választottatok csapatot magatoknak. Azt viszont elfogadom, hogy miután az adott csapat siker korszaka lezárult vagy egy kevésbé sikeres periodusa kezdődik és az adott fiatal a "régi kedvenc" helyett inkább egy feltörekvő siker csapatot választ magának "új kedvencnek", na akkor állja meg a helyét a „divatszurkoló” kifejezés. Ha viszont kitart a "régi kedvenc" mellett akkor is amikor egy sikertelenebb korszakát éli, na akkor válik igazi rajongóvá.

magyar5nyito.jpg